Mag een supermarkt genetisch gemodificeerd fruit verkopen?

Hoewel veel fruit misschien geeneens genetische modificatie nodig heeft omdat via veredeling, klonen, en natuurlijk parthenocarp ook bijv. veel fruit al pitloos is etc. kan misschien nog wel de behoefte zijn om ofwel genetisch gemodificeerd fruit te importeren uit het buitenland of natuurlijk uit 'eigen' kweekbodem. Maar kan dat en mag dat?

Zie ook https://www.startpagina.nl/v/eten-drinken/overig/vraag/437277/nederlandse-supermarkten-genetisch-gemanipuleerd-voedsel
Maar daaruit valt niet goed op te maken wat nu wel en niet kan/mag en is.

erotisi
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (1)

Ja mits:

Voor het in de handel brengen van ggo's zijn vergunningen nodig die men kan bekomen bij de Europese Autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA). Dit controleorgaan zal enkel een vergunning verlenen als er aangetoond wordt dat de levensmiddelen die ggo's bevatten geen negatieve effecten hebben op de menselijke gezondheid, dierengezondheid of het milieu. Ook moeten voedingswaren bereid met ggo’s gelijkaardig zijn aan hun conventionele tegenhangers zodat, als bepaald in artikel 4, “de consument er geen nadeel van ondervindt”.

En ja er zijn(waren) in principe wel GM tomaten.
http://www.gmo-compass.org/eng/grocery_shopping/fruit_vegetables/15.genetically_modified_tomatoes.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
De vraag gaat over de situatie in Nederland. Zouden die tomaten ook in Nederland te koop zijn. En weet je misschien of er momenteel enig fruit te koop is dat gg is?
Ik denk niet dat fruit wordt opgevat als iets dat ggo bevat maar is. Maar ben toch wel benieuwd of er toch gg fruit in de winkel ligt? Maar zoals je bron al zegt blijkt het aanbod miniem te zijn oa van wege de publieke opinie. Maar misschien hebben we het wat fruit betreft ook helemaal niet nodig.....?